Lite bilder på det som redan har hänt.

 
 
 
 
 
Det här är skolan där jag ska göra min studie. Jag skriver om flickors identitetskapande framförallt hur de hanterar sin identitet i övergången mellan skolan och hemmet och vad hemmet har för betydelse för flickorna när de bygger upp sin identitet.
 
 
På skolan finns det en scen och vid den finns denns skyllt. Fint tycker jag men att de inte ska bli slagna står inte tråtts att det är lag på det i Kenya. Då kan man fråga sig varför det inte står där, jo för att de slår barnen men de kallar det inte aga utan att disiplinera barnen. Vi har fått tillstånd att fotta och filma så mycket vi vill MEN inte när de disiplinerar barnen... Men alla är jätte trevliga och snälla mot oss så bemötandet är det inga som helst problem med.
 
 
 
 
 
Det här är lärarinnan i min klass, Jacklyn, och en del av klassen. Det är 53 barn i klassen så de sittet väldigt trångt.
 
 
Jag har köpt den kenyanska läroplanen. Tror att den kommer bli nyttig i mitt skrivande :-)
 
 
Min lärare från Karlsatads Universitet, Lars Lorenius, vid Riff Valley
 
 
Utsikt över Rifft Valley som håller på att dela Afrika så det blir en stor och en liten del. Den lilla delen är på väg ut i Indiska osianen.
 
 
Denna bild behöver inte så mycket förklaring ;-)
 
Huvudentren på administrationsbyggnaden. Det var det fina huset, de andra var inte i lika bra skick. Bibiliotekets byggnaden är tex från 1929 och är en gammal farmarbostad för en vit person
 
 
Det här är Lars tillsammans med rektorn på Laikipia University
 
 
De håller på att exploatera universitets området, frågan är vad Svenska facket skulle säga om dessa byggnadsställningar...
 
Här står jag 2240 meter över havet. Det ni!
 
 
Inte alla som kan säga att de har varit vid ekvatorn.
 
 
Det här är gruppen som är Huv positiva som vi besökte. Det är dem som vi nu försöker samla in pengar till för att köpa gettet så om du har en krona som du itne vet vart du ska göra av så skänk den innan fredag.
 
 
En av mammorna som är med i gruppen. Denna grupp arbetar inte bara för de vuxna utan ägnar mycket tid till barn, både som är smittade och de som inte är det för att få dem medvetna så de inte får Hiv.
 
 
 
Nu följer en del bilder från barnhemmet vi besökte. Jag kan ju berätta att vi inte förväntade oss att hitta en bild av Pippi på väggen, men å andra sidan så drivs det i Svensk logi.
 
 
Här är en del av lärarkåren på skolan som drivs av barnhemmet. Det är inte bara barn från barnhemmet som går på skolan utan alla barn i området är välkommna. Den vita tjejen på bilden är en volontär från Malmö.
 
 
Här är en 4 åring som räknar matematik, 7-5= 10-8= och så vidare.
 
 
Så här ser sovbarackerna ut. Jag fick lite kollokännsla över det hela för det ser ut som det gjorde när jag var på kollo med Unga Örnar på Gräddö.
 
 
Tidiagre använde de "Solvatten" för att få rent diksvatten men nu har de fått en brunn borrad till sig. Den går 250 meter ner till grundvattnet så det vattnet var till och med säkert för oss att dricka.
 
 
Här är alla barnen på barnhemmet och i skolan uppstälda för att de skulle få gåvor som vi hade med oss. Detta givande gjordes under mycket stoj och stim och vi fick apploder när vi gick fram med det vi gav. Jag tyckte inte om det upplägget för jag vill kunna ge utan att alla ska veta vilken god människa jag är. Det känndes verkligen som att här kommer vi rika och givmilda vita personerna som är så underbara som ger de stackars barnen gåvor. Jag tycker inte om sådant men samtidigt är det sjönt att kunna bidra med något till dem.
 
 
En pojke som bor på barnhemmet. Han satt och spionerade på några äldre barn. I sina skolunivormer så har alltid flickorna kjolar och pojkarna shorts. Det är tur för ibland är det svårt att se skillnad på dem :-)
 
 
Det var lite bilder på det som har varit. Nu ska jag försöka lägga in bilder allt eftersom tillsammans med texten.
/Caroline

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0