Första dagen i skolan

Jag kom till skolan vid nio tiden idag, då var aktiviteter i klassrummet i full gång. Jacklyn, min handledare här i Kenya, tystade klassen och sa till dem att hälsa på mig. Barnens ansikten lyste upp och alla vinkade. Jag satte mig på min stol längst bak i klassrummet, då bröt ett mumlande utan dess like ut för alla 53 barnen hade högläsning. Samtidigt!

Efter det följde repition på matematik inför nästa veckas Mid term test. Den pedagogiken som visades upp var fantastisk. Hur bra som helst! Detta var verkligen något att ta med mig till Sverige.
Jag pratade med min lärare om skolsystemet här i Kenya. Här börjar barnen i skolan när de är 3 år, det kallas baby clas. När de 6-7 börjar de i årskurs 1. Sedan har de samma lärare tills de går i årskurs 3 och är 8 år gamla. Under alla dessa år arbetar de i temaform. De kan ha tillexempel frukt som tema en vecka och då får de in alla ämnen under det temat. Det känns helt klart som att de är bättre på gränsöverskridande undervisning än vad vi är i Sverige. Jacklyn berättade att de även går ut mycket för att lära sig ute i naturen. De ritar i jorden och ser på saker i sin närmiljö, allt för att övergången mellan årskurserna inte ska bli för stora. Hon beskrev det som en spiral, barnen börjar längs in när de är 3 år och läser samma ämnen som när de är 8 år men beroende på hur gamla barnen är så ligger nivån på lärandet olika.
Barnen hade en sångstund och de sjöng Twinkel Twinkel litel star så då sjöng jag den på svenska för dem med rörelser och allt. Sedan sjöng vi den på engelska med mina rörelser. Kul? Japp!

Ikväll sjöng vår värdinna Kenyas nationalsång för oss. De har två varianter en på Kiswahili och en på engelska. Den är uppbyggd som en bön, vilket fick mig att fundera på alla som inte är kristna här i Kenya. Hur blir det då för dem? Men det är väll som det är. Vi sjöng i alla fall Du gamla du fria.

Imorgon ska vi besöka Likipia University, det är universitetet som Karlstads Universitet har utbyte med. Vi ska träffa rektorn och olika lärare som arbetar där men också en tjej från Karlstad som är här och studerar hela terminen. Det ska bli kul att prata med henne om hennes upplevelser, hon som har varit här så länge nu.

Jag försökte publisera lite bilder men vårt internät är inte av den bästa sorten och tydligen är det sämre ikväll för det regnar :-) så jag får försöka med det imorgon istället.
Kram
/Caroline

Kommentarer
Postat av: Mamma & Pappa

Låter som du/ni har det underbart! Härligt att höra, Många pussar & kramar

2012-10-17 @ 07:17:10
Postat av: Eva

Hej tjejen. Vad roligt att läsa din blogg, hoppas vi får se lite bilder på hur du har det o hur det ser ut i skolan o dina elever.Detta låter som en jätte spännade upplevelse ska bli roligt att följa dig på denna resa. Ha det så bra så länge. Ps Vad är tidskillnaden. Kramar fr Moss

Svar: Det är bara en timmes tidsskillnad så det är ingen fara men vi var riktigt trötta första dagen för vi hade 7 timmars väntan i Doha :-)
holmbergcaroline.blogg.se

2012-10-17 @ 20:02:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0