Avslutnings cermoni

I fredags gick jag till skolan för att få reda på att Jacklyn,min lärare, inte skulle vara kvar så länge för hon och en annan lärarinna skulle iväg på deras barns avslutning. Barnen skulle sluta i vad som här i Kenya kallas nersery clas och börja i 1:an efter jul. Här har inte barnen läsår som vi från höst till sommar utan de har från Januari till November men det kan som sagt variera beronde på vilken skola det går på.
 
I vilket fall som hest så frågade Jacklyn om jag ville förja med till barnens avslutning. Självklart tyckte jag.
 
Så det när vi hade mött upp den andra lärarinnan, Carolyne som är Karin och Carros handledare här nere, så åkte vi till en lokal lokan marknad för att köpa presenter till barnen. När kenyanska barn har avslutning så får de alltid glitter som de hänger kring halsen. Jag köpte pennskrin för de kan de behöva nu när de börjar den "riktiga" skolan som mammorna uttryckte sig.
 
 
När vi kom fram till skolan, som är en privatskola, så hade de precis börjat. Barnen uppträdde med sång och dans. De är fantastiskt duktiga, alla som hade avslutning nu var ca: 6 år och trotts deras unga ålder så hördes allt jätte tydligt.
 
När själva cermoni delen skulle ta sin början så sprang alla barnen ut för att byta om för de skulle ha kåpor och hattar på sig som de har i England och USA när elever tar studenten.
 
 
De var så söta. När de hade fått sina diplom så skulle vissa lärare och rektorer tala men då hade barnen tappat sitt tålamod och ville springa till sina föräldrar för att få sitt glitter. Det var sjönt att de att även Kenyanska barn får myror i rumpan för oftast är de så väldigt hårt styrda.
 
Här till vänster är Jacklyn med sin sån och till höger är Carolyne med sin dotter.
 
 
Jag fick också träffa Jacklyns syster med barn. Familjen är viktigt i Kenya och att få visa upp sin släckt är stort för dem
.
 
Systern hade en 4 månaders dotter som var söt som en chokladperlin, jag hade funderingar på att äta upp henne ;-)
 
 
Som sagt, sötaste ungen som jag sätt hitintills och jag fick hålla henne. Fast de var tvugna att fråga om jag visste hur man gjorde för jag har ju inga egna barn :-)

Kommentarer
Postat av: Karin Holmberg

Caroline! Vilka upplevelser du kommer att ha med dig hem. Ha fortsatt lärorika dagar och skriv mycket
Kram Farmor

2012-10-29 @ 11:28:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0